Impact verhalen van collega's

Wat Annely en Sytske bij ons doen heeft impact

2 stagiairs maken indruk op retailers met marktonderzoek

"Wij zijn Sytske Miedema (24) en Annely Kemink (24), stagiaires op de afdeling Shopper Marketing. Op deze afdeling wordt veel data en kennis verzameld over de voorkeuren van consumenten als “shopper” in de winkel. Dit wordt vervolgens vertaald naar toffe en effectieve marketing acties op de winkelvloer die passen bij de doelgroep. Daarnaast worden deze inzichten ook gebruikt om retailers te adviseren over het verbeteren van de koffie & thee categorie in het algemeen.

Toen we hoorden dat JACOBS DOUWE EGBERTS zocht naar twee Master Marketing Intelligence studenten die wilden kijken naar de match tussen supermarkten en hun koffie & thee schap, twijfelden we geen moment om te solliciteren! Het is namelijk veel leuker om een afstudeeronderzoek te kunnen doen dat ook echt relevant is voor een bedrijf en niet alleen verdwijnt in het archief van de Universiteit.

Aan het begin van onze stage kregen we in de gaten dat dit zeker niet het geval zou zijn. We merkten gelijk dat collega’s heel geïnteresseerd waren naar het vraagstuk dat we voor ons hadden. Dit motiveerde ons ontzettend om een goed onderzoek neer te gaan zetten.

Een paar maanden lang hebben we diep in de data gedoken om door middel van een statistisch model te analyseren welke supermarkten op elkaar lijken in hun verkopen van koffie & thee producten. Hiermee konden we alles wat we geleerd hadden tijdens onze studie meteen toepassen in de praktijk. Waar de meeste retailers nu nog een ‘one size fits all’ strategie hebben voor hun schappen, konden wij met onze resultaten aantonen welke groepen supermarkten in zoverre van elkaar verschillen dat ze een andere schapindeling zouden moeten krijgen. Ook konden we aanwijzen waar deze indeling aan zou moeten voldoen om de match tussen de supermarkt en het schap te verhogen en daarmee de effectiviteit van het schap.

In korte tijd leerden we enorm veel over data en marketing binnen retail, maar ook over consumentengedrag en de koffie & thee categorie. Zo hebben we voor ons onderzoek ook nog gekeken naar socio-demografische overeenkomsten tussen de winkels die op elkaar lijken qua koffie en thee verkopen. Één van de uitkomsten daarvan was bijvoorbeeld dat er daadwerkelijk grote regionale verschillen zijn in Nederland. Wist je namelijk dat Nederlanders in grote steden meer capsules drinken en in het Noorden vaker filter koffie kopen? Met deze inzichten kunnen we er samen met de retailer voor zorgen dat binnen iedere supermarkt de indeling van het koffie & thee schap straks perfect past bij de behoeftes van de shopper.

Nadat we onze resultaten hadden vertaald naar een advies, dachten we dat ons onderzoek er op zou zitten. Maar niets bleek minder waar. We mochten namelijk beiden mee naar de klant om onze voorstellen zelf te presenteren! In de laatste weken van onze stages hebben we zelfs nog een paar keer met de retailers aan tafel gezeten om onze voorstellen gezamenlijk nog concreter te maken en verder uit te diepen. De verantwoordelijkheden die we kregen hebben ervoor gezorgd dat we ons geen moment stagiaires hebben gevoeld.

De stage is voor ons beiden een enorm leuke en leerzame manier geweest om erachter te komen wat we na onze studie willen gaan doen. Zo is Sytske opgegroeid in de VS en weet ze nu zeker dat ze daar haar carrière gaat starten in de wereld van voeding en FMCG. En Annely kwam erachter dat ze helemaal op haar plek zit bij JDE in een functie met data en marketing en stroomt na de zomer door als Marketing Intelligence Analyst.”

Wil jij ook je carrière starten bij JDE? Klik dan hier voor onze stage vacatures.