Hoe collega's voorop lopen

Wat Ramon bij ons doet heeft impact

Heel veel projecten gaven Ramon de kans om zich te ontwikkelen tot teamleider!

Mijn naam is Ramon Leppens 39 jaar en bijna 12 jaar werkzaam bij Jacobs Douwe Egberts. Sinds 1 mei van dit jaar als Teamlead Routesales Zuid.

Bij de afdeling routeverkoop verzorgen wij de bevoorrading van onze zakelijke klanten met koffie, thee en alle toebehoren, zoals wij altijd zeggen tot in het keukenkastje. Een super leuke en gevarieerde job met veel afwisseling en klantcontact waarbij de klant jouw ziet als aanspreekpunt voor al hun vragen omtrent hun koffievoorziening. Dagelijks vertrekken er 28 bestelbussen vanuit 9 regionale magazijnen om het midden en kleinbedrijf te voorzien van en kennis te laten maken met alle koffie en thee gerelateerde producten die de routeverkopers in de bus hebben.

In 2007 ben ik bij JDE gestart als routeverkoper. Blij met deze kans ben ik vol passie en energie begonnen. Ik mocht gelijk mijn rayon op orde brengen door “mijn” klanten te voorzien van goede service en natuurlijk de lekkerste koffie en thee. In 11 jaar tijd is er veel veranderd, de afdeling routeverkoop werd geprofessionaliseerd. Routeverkoop werd namelijk meer een salesafdeling, de routes werden op een efficiëntere manier gereden, iedere routeverkoper werd voorzien van een laptop waar wij voorheen werkte met posttassen om documenten bij de routeverkopers te krijgen.

Na verloop van tijd kreeg ik kleine projecten onder mijn hoede. Dit varieerde van het vernieuwen van klantenkaarten, dit zijn kaarten waar de routeverkoop per klant de bestelhistorie noteert, tot het meedenken over het samenvoegen van 3 lokale magazijnen naar 1 regionaal magazijn bij mij in de regio. Ik mocht daarvoor een geschikte locatie vinden, de verhuizing plannen en een gedeelte van de inrichting bepalen. Tijdens mijn laatste project als routeverkoper heb ik mede een bestellijst voor de magazijnen ontwikkelt om “een optimale voorraad met zo min mogelijk voorraad” te behalen. Per magazijn keken we kritisch naar de voorraad met behulp van wat er voorgaand jaar het magazijn uit is gegaan. Zo bepaalden we per magazijn een optimale voorraadstand. De magazijnbeheerder hoeft nu alleen nog maar zijn actuele voorraad in dit bestand te zetten om te weten hoe zijn voorraad aangevuld dient te worden.

Na dit project begon het toch wel te kriebelen om door te groeien binnen JDE. Begin dit jaar was er een vacature voor teamlead routesales. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, heb gesolliciteerd en ben aangenomen! Gelukkig kreeg ik de tijd om te wennen aan de nieuwe functie en werd ik daarin goed begeleid door mijn leidinggevende, ondersteund met diverse trainingen.

Inmiddels ben ik een half jaar werkzaam als teamlead routesales en heb ik mijn draai gevonden. Ik mocht in die korte tijd al diverse projecten oppakken. Ik ben bijvoorbeeld bezig met het optimaliseren van de cijfers om een goed inzicht te krijgen in de dagindeling van de routeverkopers met het oog op alle veranderingen die gaan komen tijdens het implementeren van een wereldwijd nieuw systeem. Inmiddels houd ik mij ook bezig met het voorbereiden van de trainingen van de nieuwe systemen voor routesales. Dat is een mooie combinatie met mijn rol als change agent voor dit project. Ik zorg voor het beantwoorden van vragen en creëren van draagvlak voor implementatie van dit nieuwe systeem. Mooie kansen om impact te hebben in dit project!