Hoe collega's voorop lopen

Wat Evelien bij ons doet heeft impact

Met haar kennis van koffie maakt Evelien elke dag impact bij haar klanten

Koffie. Wat zo’n normaal product lijkt, is voor veel mensen toch zo bijzonder. Onmisbaar zelfs. Koffie kan staan voor een goed begin van je dag, een gezellige date of een goed gesprek. Zelfs mensen die geen koffie drinken, zeggen: ‘hé, zullen we een kop koffie doen?’ 

Mijn passie voor koffie begon al vroeg en heeft zich de afgelopen jaren alleen maar verder ontwikkeld. Mijn naam is Evelien Admiraal en sinds anderhalf jaar ben ik Rayonmanager regio Zwolle bij Jacobs Douwe Egberts professional. 

Als kind was ik al gefascineerd door koffie. In mijn ogen dronken alle ‘grote mensen’ altijd koffie. Ikzelf lustte destijds natuurlijk helemaal geen koffie, totdat ik tijdens mijn studie in de horeca kwam te werken. Na een koffiecursus te hebben gevolgd bij mijn toenmalige bijbaan, werd mijn interesse nog meer aangewakkerd. Het perfecte kopje koffie en wat hier allemaal bij komt kijken, bleef maar door mijn hoofd spoken. En nog steeds: iedere keer als ik buiten de deur koffie aan het drinken ben, zou ik perfect door kunnen gaan als rasechte koffiecriticus. Ik kan het dan ook niet laten om éven te kijken hoe de machines afgesteld staan of hoe de Barista te werk gaat. 

Toen ik een vacature bij een koffiebrander zag, aarzelde ik dan ook geen moment om te solliciteren. In de 6,5 jaar die ik bij deze koffiebrander heb gewerkt, heb ik mijn passie voor koffie verder ontwikkeld door onder andere een opleiding tot Barista te volgen, in Italië! Hoe gaaf is dat? Ook de thee had inmiddels mijn interesse gewekt en het volgen van een opleiding tot Theesommelier bij de International Tea and Coffee Academy was de kroon op mijn werk. 

Dit heeft ertoe geleidt dat ik zelf verschillende latte art vormen kan schenken, wedstrijden organiseerde, theeadviezen m.b.t. het assortiment en specials kan geven en een trainingsprogramma voor horecaklanten introduceerde. Na deze uitdagingen besloot ik dat het tijd was voor iets nieuws. Dat die stap wel binnen de koffie- en theebranche moest zijn was voor mij duidelijk. 

Vandaag de dag verzorg ik, samen met mijn collega’s, de koffievoorziening bij zeer uiteenlopende klanten in het MKB segment. Van notariskantoor tot agrarisch bedrijf of een basisschool.

Het contact met mensen en de verschillende locaties maken dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Met mijn uitgebreide kennis van zowel koffie als thee, lukt het mij altijd om de wens van de klant te vertalen naar een passende totaal oplossing. Afgelopen maand kwam ik bij een prospect die opzoek was naar een snelle, makkelijk te bedienen espresso machine. Hij zag het niet zitten om met veel parttime personeel handmatig te gaan werken, maar wilde wel graag een kwaliteitskoffie met verse melk schenken. Mijn advies was om een volautomatische espressomachine met een gesplitste hopper aan te schaffen. Op deze manier kun je 2 verschillende brandingen gebruiken. Een donkere, volle branding voor de espresso en cappuccino en een lichte, milde variant voor de koffie. We hebben vervolgens geproefd bij een klant in de buurt en de Barista One staat imiddels naar volle tevredenheid te draaien.  

Van nature ben ik altijd al commercieel geweest. Door hiernaast écht naar de klant te luisteren voel ik haarfijn aan waar deze behoefte aan heeft. Daarnaast probeer ik te investeren in mijn relatie met de klant door oprechte interesse te tonen in wat iemand beweegt. Daar krijg ik zelf ook energie van! Wie had ooit gedacht dat koffie ook zo’n impact op mijn leven zou hebben?